خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که در کودکی لاغر و در بزرگسالی چاق شده اند بیشتر است

2اکتبر 2018 - میزان افزایش وزن از کودکی تا بزرگسالی می تواند بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر گذارد.
در حال حاضر شیوع دیابت نوع 2 در کودکان رو به افزایش است و سیستمهای بهداشتی در همه ی کشورها برای مقابله با این روند تلاش می کنند.اکثر دولتها پیشنهاداتی را برای مقابله با چالش چاقی در کودکان که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در این گروه سنی به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، ارائه داده اند، از جمله کاهش مصرف شکر و غذاهای بی ارزش یا junk food که برای حفظ سلامت جسمی و روانی ضروری است.
در این مطالعه دانشمندان بریتانیایی اعلام کردند که افزایش شاخص توده بدنی (BMI) از سن 10 سالگی با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد، این خطر برای افرادی که هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی دچار اضافه وزن بوده اند، کمتر است.
نویسنده ی این مقاله دکتر Jessica Tyrrell، از دانشگاه  Exeter، توضیح داد: این یافته ها نشان می دهد افرادی که BMI آنها در طول زندگی در محدوده یبالاتری می باشد، ممکن است با اضافه وزن خود طوری تطبیق یابند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها در مقایسه با افراد بالغ باBMI  مشابه، که نمایه ی توده ی بدنی آنها در دوران کودکی پایین بوده و در بزرگسالی افزایش یافته است، کمتر باشد.
محققان داده های تقریبا 372 هزار نفر را بررسی کردند.آنها به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که در سن ده سالگی دارایBMI نرمال بوده و سپس تا بزرگسالی دچار اضافه وزن شده اند، 53 درصد بیشتر از افراد جوانی است که هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی دارای اضافه وزن بودند.این یافته ها مستقل از وزن زمان تولد و BMI فعلی فرد بود.
میانگین BMI بزرگسالان چاقی که در دوران کودکی لاغر بودند، نسبت به افرادی که در سن 10 سالگی چاق بودند، اندکی پایین تر بود.
بر گزارش کالج سلطنتی اطفال و سلامت کودکان، تعداد افراد زیر 25 سال که در حال حاضر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، تنها در عرض مدت سه سال 40 درصد افزایش داشته است.
 در حالی که رژیم غذایی سالم و ورزش برای کودکان به عنوان راهی برای اجتناب از ابتلا به دیابت نوع 2 اهمیت دارد، اما وزن تنها عامل خطر نیست. ژنتیک، سن، جنسیت، تفاوت های قومی، استرس و توزیع چربی در بدن می توانند بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر گذارند.
این یافته ها در اولین روز کنفرانس انجمن اروپایی مطالعات دیابت اروپا (EASD) در برلین آلمان ارائه شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/weight-gain-from-childhood-to-adulthood-could-impact-type-2-diabetes-risk-93944380.html